All posts by vildeoginga

15-års jubileum – Vilde&Inga med venner!

Kjære venner,

Med konsertserien Vilde&Inga med venner feirer vi 15 år med samspill! I løpet av høsten spiller vi 5 konserter i Oslo på forskjellige steder og med forskjellige folk og musikk. Det blir konserter inne og ute, med improvisasjon og med verker av andre komponister, gratis og ikke-gratis og fra solo til kvartett. I løpet av konsertserien får vi besøk av Christian Walllumrød, Jan Martin Gismervik, Johan Lindvall, Lo Kristenson og Kim Myhr.

Håper du finner noe som pirrer nysgjerrigheten – hjertelig velkommen!

Mer info om hver konsert finner du her:

19/8 Skumringskonsert i Ekebergparken 

6/9 Palestinsk aften på Nasser inkl. mat, med Michaela Antalová & Adrian Myhr. Påmelding!

10/9 Ny kvartett på Gamle Raadhus – Walllumrød/Gismervik/Aas/Alnæs og Johan Lindvall solo

24/9 Erfarenheter av trä på Sagene Kunstsmie, musikk av Lo Kristenson ++

2/10 15-års fest i Platous gate 18 (nyMusikk) – Vilde&Inga, Kim Myhr solo

……hei på deg……..

Vilde&Inga med venner! Palestinsk aften på Nasser inkl. mat, med Michaela Antalová & Adrian Myhr – Krever påmelding!

6/9 2025 på Nasser, Oskar Braatens gate 1, Oslo

Konsertstart: kl 19

Bill: gratis – med donasjon. Men, krever påmelding på grunn av plassbegrensning og servering av mat. Førstemann til mølla! Påmelding sendes til: vildeoginga@gmail.com

Sammen med Ibrahim Nasser inviterer vi til en kveld med konserter, palestinsk mat og gode samtaler på Nasser på Torshov! Den norsk-palestinske familiebedriften formidler den rike historien, kulturen og matarven fra Palestina, og arrangerer ofte middager for folk som ønsker å ta del i og oppleve palestinsk kultur. Denne kvelden blir det musikk av Vilde&Inga og Michaela Antalová & Adrian Myhr!

Inga og Vilde underviste et år på Edward Said National Conservatory of Music i Palestina (2013-14), og engasjementet for Palestina ble ekstra sterkt etter å ha sett den ekstreme uretten palestinere blir utsatt for. Vi har en sterk tro på at hvis folk selv får sett det med egne øyne, kan forandring skje. Vi håper at et innblikk i palestinsk kultur kan være med på å vekke engasjement, en kultur som aktivt blir prøvd utslettet av Israel fra alle kanter. Nasser sier selv om sitt arbeid:

Vi har stor tro på mat som en brobygger – når vi deler måltider, åpner vi døren til en dypere forståelse av hverandres verdier, historie og identitet, og bygger forbindelser som går langt utover det som kan uttrykkes med ord.

Vi vil på konserten oppfordre til donasjoner som blir samlet inn til NORWAC sitt arbeid på Gaza. Vi håper også at dere vil kjøpe palestinske produkter fra Nasser og dermed støtte palestinske bønder på den okkuperte Vestbredden, som lever under svært krevende forhold. 

////

Vilde&Inga har 15 år med samspill bak seg, så det blir kanskje noe upresist å kalle musikken deres for fritt improvisert. Likevel kaller de den ofte nettopp det, i mangel av en mer treffende beskrivelse. Duoen har opparbeidet en rik klangpalett, som gir musikken mulighet til å utvikle seg sakte og organisk. Noen hører fugler, og noen hører knirking og børsting – andre tas med inn i en ruin av klassisk musikk hvor de møter på en skogsalv som spiller blues. I 2020 ga Vilde&Inga ut sitt tredje album, dobbeltalbumet How Forests Think. Maren Ørstadvik skrev i Aftenposten: “En forunderlig vakker verden av fuglesang, susende trekroner, regnvær, aktiv lytting og ettertenksomt spill.»

Michaela Antalová & Adrian Myhr har har skapt et egenartet musikalsk univers, inspirert av folkemusikktradisjoner fra Slovakia og Norge. Antalová trakterer den slovakiske gjeterfløyta fujara og seljefløyte, mens Myhr spiller kontrabass. 

……hei på deg.

Ny kvartett på Gamle Raadhus – Walllumrød/Gismervik/Aas/Alnæs Johan Lindvall solo

10/9 2025 på Gamle Raadhus, Nedre Slottsgate 1, Oslo

Konsertstart kl 19. Dørene åpner kl. 18.30.

Bill: 200/100, kjøpes i døra.

Den gryende kvartetten Wallumrød/Gismervik/Alnæs/Aas har kun et par konserter på baken, og likevel besitter de et rikt reservoar av felles musikalske erfaringer. De fire musikerne har tidligere jobbet sammen både på kryss og tvers i lengre og kortere samarbeid. Kvartetten har jobbet med hvordan musikken bygges opp av fragmenterte musikalske bestanddeler hvor instrumentene hermer og utfyller hverandres klanger. Samtidig omfavner de instrumentenes tradisjonelle roller og idiomatiske tilbøyeligheter i flersjiktige musikalske forløp. De har en interesse for å skape spontane strukturer som får tid til å bare være og har en glede over å bryte dem opp med overraskende krumspring! 

Litt om musikerne i kvartetten

Christian Wallumrød har i flere tiår gledet, overrasket og begeistret musikkelskere både nasjonalt og internasjonalt med sin særegne musikalske stemme. Med blant annet Christian Wallumrød Ensemble, Dans les arbres og solo har han spilt konserter over hele verden og utgitt en rekke plater, i seneste tid Percolation (aug 2025) på Sofa og GjestSong (2022) på Hubro plateselskap.

Jan Martin Gismervik har markert seg som en tydelig og original musiker og komponist innenfor scenen for eksperimentell musikk og jazz. Med band som Oker, Monkey Plot og Torg får vi ta del i hans vitale og oppfinnsomme rytmiske spill, og i hans eget ensemble Balconies blir vi kjent med Gismervik som klang- og formmester.

Vilde&Inga har 15 år med samspill bak seg, så det blir kanskje noe upresist å kalle musikken deres for fritt improvisert. Likevel kaller de den ofte nettopp det, i mangel av en mer treffende beskrivelse. Duoen har opparbeidet en rik klangpalett, som gir musikken mulighet til å utvikle seg sakte og organisk. Noen hører fugler, og noen hører knirking og børsting – andre tas med inn i en ruin av klassisk musikk hvor de møter på en skogsalv som spiller blues. I 2020 ga Vilde&Inga ut sitt tredje album, dobbeltalbumet How Forests Think på plateselskapet Sofa. Maren Ørstadvik skrev i Aftenposten: “En forunderlig vakker verden av fuglesang, susende trekroner, regnvær, aktiv lytting og ettertenksomt spill.»

///

Johan Lindvall er musiker, komponist og forfatter basert i Oslo, med særegen stemme som kan kjennes igjen i både musikk og tekst. Han skriver musikk for egne ensembler som Johan Lindvall Trio og Torg, og skrev bestillingsverket til Moldejazz med Trondheim jazzorkester i 2020, et verk som dannet grunnlaget for albumet Om du reser mycket. I 2021 ga Lindvall ut sitt andre trioalbum på Jazzland, This is not about you, og i 2023 debuterte han som forfatter med boka Februar på Kolon forlag.

…..hei på deg….

Vilde&Inga med venner! Erfarenheter av trä på Sagene Kunstsmie, musikk av Lo Kristenson ++

Onsdag 24/9 2025 på Sagene Kunstsmie, Galleriet

Konsertstart kl. 19.30

På konserten på Sagene Kunstsmie presenteres verket Erfarenheter av trä – till den skog som en gång av Lo Kristenson. Vilde&Inga bestilte verket for noen år tilbake og har spilt det en rekke ganger, men aldri før i Oslo. Det blir også urframføring av Marcus Lundebergs stykke Skuggar for solo kontrabass, skrevet for Inga Margrete Aas. Vilde Sandve Alnæs vil spille egen musikk for solo fiolin fra sitt kommende album.

I verket Erfarenheter av trä – till den skog som en gång var ser Lo Kristenson nærmere på forholdet mellom strykeinstrumentenes trekropp, og de levende organismene og vekstene som finnes i en skog. Vi vet nå at trær har et slags kollektivt minne som kan kommunisere til andre trær gjennom rotsystemer og mycelium. Trærne lever sine liv i samarbeidende kollektiver. Kan musikere og skapende mennesker lære noe av trærne?

Musikken fremføres fra et partitur som er delvis grafisk, der Kristenson kombinerer tradisjonell noteskrift med visuelle tegn inspirert av årringer, bark, rotsystemer og næringskjeder. I tillegg til dette lager Kristenson et rammeverk med instruksjoner og klanger der både komponisten og utøvernes uttrykk får spillerom. Både Kristenson og Vilde&Inga er interesserte i å utforske potensialet i å la det komponerte og noterte få møte det uforutsigbare og spontane i improviserte øyeblikk. Med Erfarenheter av trä – till den skog som en gång var ønsker de å skape et rom for å minnes all skog som ikke lenger finnes – områder som har blitt utsatt for avskoging, der trærne har blitt røsket opp med roten og grunnen blitt pløyet. Områder som har mistet sine røtter og nettverk, og gjennom det, sin evne til å samarbeide.

Vilde&Inga har 15 år med samspill bak seg, så det blir kanskje noe upresist å kalle musikken deres for fritt improvisert. Likevel kaller de den ofte nettopp det, i mangel av en mer treffende beskrivelse. Duoen har opparbeidet en rik klangpalett, som gir musikken mulighet til å utvikle seg sakte og organisk. Noen hører fugler, og noen hører knirking og børsting – andre tas med inn i en ruin av klassisk musikk hvor de møter på en skogsalv som spiller blues. I 2020 ga Vilde&Inga ut sitt tredje album, dobbeltalbumet How Forests Think på plateselskapet Sofa. Maren Ørstadvik skrev i Aftenposten: “En forunderlig vakker verden av fuglesang, susende trekroner, regnvær, aktiv lytting og ettertenksomt spill.»

Lo Kristenson skaper musikk som uttrykker motstand, hardhet og det klumsete, i samspill med det skjøre, sarte og sårbare. I sin kreative praksis søker Lo å utfordre sine egne arbeidsmetoder i samspill med andre musikere. Grunnstrukturen i musikken hennes kommer fra de personlige møtene mellom komponist og musiker. Hun har blant annet samarbeidet med det danske kollektivet Damkapellet, Malvakvartetten, Kvinnoorkestern og Ensemble Allegria. Som lydkunstner har Lo samarbeidet med Annika Liljedahl, skulpturer av insekter kombineres med insektlyder som menneskeøret vanligvis ikke kan høre. Lo ble i 2018 uteksaminert med en master i komposisjon fra Kungliga Musikkhögskolan i Stockholm, hvor hun blant annet studerte under Karin Rehnqvist. 

….hei på deg…

Vilde&Inga med venner! 15-års fest i Platous gate 18 (nyMusikk) – Vilde&Inga, Kim Myhr solo

Vilde&Inga inviterer til konsert og feiring i anledning at det er 15 år siden vi spilte vår første konsert 2.oktober 2010 på Fritt Fall på Sound of Mu. blir et solosett med Kim Myhr på 12-strengs gitar og et sett med Vilde&Inga. Det hele skjer i nyMusikk sine lokaler i Platous gate 18,  og vi byr på snacks og noe godt i glasset!

Bill: 200,-/100,-, kjøpes i døra.

Konsertstart: 20.00. Dørene åpner 19.30.

Denne konserten er den fjerde i konsertserien “Vilde&Inga med venner” hvor Vilde&Inga spiller 5 konserter i Oslo på forskjellige steder og med forskjellige folk. Konsertserien er støtta av Bergesenstiftelsen, Oslo kommune, Kulturrådet og Norsk Jazzforum.

Vilde&Inga har 15 år med samspill bak seg, så det blir kanskje noe upresist å kalle musikken deres for fritt improvisert. Likevel kaller de den ofte nettopp det, i mangel av en mer treffende beskrivelse. Duoen har opparbeidet en rik klangpalett, som gir musikken mulighet til å utvikle seg sakte og organisk. Noen hører fugler, og noen hører knirking og børsting – andre tas med inn i en ruin av klassisk musikk hvor de møter på en skogsalv som spiller blues. I 2020 ga Vilde&Inga ut sitt tredje album, dobbeltalbumet How Forests Think. Maren Ørstadvik skrev i Aftenposten: “En forunderlig vakker verden av fuglesang, susende trekroner, regnvær, aktiv lytting og ettertenksomt spill.»

… hei på deg.

Vilde&Inga med venner! Skumringskonsert i Ekebergparken

Tirsdag 19/8

Konsertstart kl 20, ved skulpturen Ekeberg Pavilion

Strykeduoen Vilde&Inga inviterer til skumringskonsert i Ekebergparken tirsdag 19/8. Konserten er gratis og åpen for alle. Konsertstart er kl 20:00 ved skulpturen Ekeberg Pavilion. Det er også mulig å møte opp kl 19:45 ved Ekebergparken museum (den hvite sveitservillaen ovenfor trikkestoppet) for å bli fulgt opp til konserten.

Skumringskonserten rammer inn overgangen fra dag til kveld, og starter med en 30 minutters konsert ved og i skulpturen Ekeberg Pavilion av kunstner Dan Graham. Ekeberg Pavilion er en konstruksjon i glass, stein og metall som er plassert rett ved der den tidligere musikkpaviljongen i Ekebergparken stod. Grahams paviljong inviterer til møter: Mellom besøkende i parken; Mellom betrakter og kunstverk; Mellom kunstverket og omgivelsene. Vilde&Inga vil også møte og utforske paviljongen som et akustisk rom i relasjon til omgivelsene rundt. Publikum inviteres til å bevege seg både rundt og inn i Ekeberg Pavilion og oppleve konserten fra forskjellige lytteperspektiver.

Til andre del av konserten inviteres publikum på en vandring lenger inn i parken. Tettere på trær, fugler og Ekebergparkens egne lyder får musikken en annen rolle. Vilde&Inga tenker på seg selv og instrumentene som besøkende i et habitat som er verdt å lytte til i seg selv. Musikken blir en dialog med stedet, som åpner opp for en annen type lytting til både omgivelsene og musikken. 

Foto: Festival Riverrun

Vilde&Inga har lang erfaring med å spille improvisert musikk som går i dialog med stedene og rommene de er i. Deres siste plate How Forests Think er tatt opp på fire vidt forskjellige steder, både ute og inne. Duoen har en interesse for hvordan steder og lokasjoner former musikken, både rent akustisk og også poetisk og symbolsk.

.

World premiere at Borealis – Lo Kristenson

Building on a deep engagement with trees and forest ecosystems, Lo Kristenson’s new work for Vilde&Inga asks what we as humans can learn from the trees and their world. Based on the human relationship with trees and wooden materials, Kristenson looks closely at the connections between the wooden body of stringed instruments and the living organisms and plants found in a forest. As we gain new knowledge about forest ecology our relationship with the trees is also challenged, and we now know that trees have a kind of collective memory that can communicate to other trees through root systems and mycelium. The trees live their lives in cooperative collectives.
Performed from a score that is partly graphic, Kristenson combines traditional notation with visual signs inspired by annual rings, bark, root systems and food chains. Referencing the trees cooperative collectives, Kristenson creates a framework with instructions and sounds where both the composer and the performers expressions are given room to play. Both Kristenson and Vilde&Inga are interested in exploring the potential of allowing the composed and notated to meet the unpredictable and spontaneous in improvised moments.

With Experiences of wood – to the forest that once was, we want to create a space to remember the forests that no longer exist. Forests that have been subjected to deforestation, where the trees have been uprooted and the ground has been plowed. Where the site now has lost its foundational network and its ability for cooperation.

Commission supported by Arts Council Norway

World premiere at Borealis – Jo David Meyer Lysne

Looking deep in to the fragile, intimate world of string instruments, composer and instrument builder Jo David Meyer Lysne augments the violin and double bass with his home–made mechanical instruments to create a new layer of listening intensity in his new work NiTi. In one of two world premieres for Borealis 2023, we have worked intensively with Jo David as he tries to extend our sound world with complementary mechanical objects. Joining us on stage, adding a complementary musical layer, will be mechanical ropes, swinging metal and instruments inspired by 20th century Italian music–machines. Rather than distracting from the acoustic music, these fragile machines comes from Jo David’s deep love of the overtone rich nuanced music that comes from ancient wood and string instruments. The title of the piece comes from Nitinol, a metal alloy of nickel and titanium, used in some of the new mechanical instruments in this piece. Also known as “memory metal”, the Nitinol can shift shape when heated, and then return to its previous form when cooled. These new instruments matched with our acoustic sound creates a room for listening where the lines between the mechanical and organic are blurred. Commission supported by Arts Council Norway

→ INTERACTION ← at Festival Riverrun

We’re excited to travel abroad for the first time in one and a half year! We have an interesting project at Festival Riverrun in Albi, France 1st – 3rd of October. The project is called → INTERACTION ←. We will play three concerts in different locations in the city. The project is inspired by our third album How Forests Think which was recorded in different locations and venues in the Oslo area. You can find more info here!